Banner till hemsidan(2048 x 384 px)

Blogg

Foodpreppa mera!

Vill du hålla dig till din plan och undvika att falla för frestelser som snabbmat eller mackor när du har bråttom och är stressad, så är att preppa sallad i glasburkar ett smart sätt. Du spar även tid och pengar! Genom att använda glasburkar håller sig salladen fräsch i flera dagar!

Att äta hälsosamt kan som du vet vara en utmaning, särkilt när man inte har planerat vad man skall äta. Det är så enkelt att ta till mackor, köpa snabbmat och processade livsmedel i sin vardag när tiden inte räcker till. Ibland vill man att det skall gå snabbt och då är det lätt att avvika från det man har tänkt sig. En enkel och effektiv strategi att hålla sig på rätt spår och undvika självsabotage är just att foodpreppa sallader i glasburkar!

För att komma igång behöver du först investera i några glasburkar med tätslutande lock (jag har köpt mina på IKEA). Sedan kan du börja planera dina måltider genom att välja ut dina favoritgrönsaker, proteinkällor och dressingar.

Ett bra tips är att börja med basen med en salladsdressing i botten av burken. Jag brukar hälla i en skvätt äppelcidervinäger, olivolja, salt, peppar och lite örter. Lägg tunga och blöta grönsaker längst ner och fortsätt med de grönsaker du vill ha och avsluta med grönsalladen längst upp så att den hålls fräsch och krispig. 

Du kan använda grönsaker, frukt och bär som till exempel tomat, gurka, paprika, rödlök, morot, avokado, oliver, äppelbitar, blåbär och bladgrönsaker som salladsblad, spenat eller ruccola. Du kan säkert komma på andra ingredienser också. Sedan är det bara att tillsätta en proteinkälla exempelvis kyckling, ägg, tonfisk, skinka eller annat kallskuret kött. Proteinkällan kan du lägga längst upp eller ha med dig i en separat förpackning.

Genom att foodpreppa sallader i glasburkar kan du enkelt ha med dig en hälsosam måltid till jobbet, skolan eller på utflykten. Eftersom salladerna är förberedda i förväg är det mycket mindre sannolikt att du kommer att falla för frestelser som snabbmat eller mackor.

Så nästa gång du planerar din veckomeny, överväg att inkludera några hälsosamma peppade sallader. Genom att göra det kan du undvika självsabotage och hålla dig på rätt spår mot en hälsosammare livsstil!💫